Brrrr! Frig? Ce mănânci ca să te-ncălzeşti

Postat Mar 12 2016 - 12:47pm de catre foculvietii

autor Alexa Marin

Mănuşi, palton, fular, ghete îmblănite – la exterior corpul este protejat împotriva temperaturilor de iarnă. Dar mai are nevoie şi de un combustibil de calitate, care să-l încălzească pe dinăuntru. Mai ales că în acest sezon suntem, vrând-nevrând, mai sedentari, e bine să ne adaptăm dieta, alegând alimente care pun sângele în mişcare. Iată „lista de bucate” care rezolvă problema în doi timpi şi trei mişcări.

vegetables

Pentru a-şi menţine temperatura constantă, organismul are nevoie, în aceste luni, de mai mulţi nutrienţi de top. Te gândeşti imediat la tradiţionala supă fierbinte sau la ceaşca de ceai aburind? Ei, bine, cercetări recente amendează tradiţia: efectul termic al acestor licori dispare iute, spun specialiştii în nutriţie; altele sunt alimentele cu puternice proprietăţi termogenice (care, prin acţiunea exercitată asupra sistemului nervos, degajă căldura internă). În plus, fiindcă ajută organismul să ardă intens caloriile, aceste alimente te ajută să nu te îngraşi până la primăvară.

Cereale integrale

spiceIdeal ar fi să-ţi începi ziua cu ele: după un mic dejun cu fulgi de ovăz (în lapte, iaurt, sana etc.), sau cu orez brun, sau quinoa, înfrunţi mult mai bine frigul de afară. Fiindcă cerealele integrale conţin carbohidraţi complecşi – un „combustibil” de calitate, care pune organismul la muncă, nu glumă: pentru aputea digera aceşti carbohidraţi, el va trebui să-i transforme, mai întâi, în carbohidraţi simpli. Şi să producă mai multă energie, prelungind senzaţia plăcută de căldură interioară.

 

Carne slabă

Lean-Meat-Box-e1446170955698De ce? Fiindcă proteinele pe care le conţine cer un efort mai mare pentru a fi „procesate”: organismul consumă cu 30% mai multe calorii ca să le digere carnea de pasăre, comparativ cu alimentele de origine vegetală. Unul dintre rezultatele obţinute este şi senzaţia de căldură care te învăluie pe dinăuntru.

Acelaşi efect îl au carnea roşie degresată, ouăle şi nucile: încărcătura de carbohidraţi (proteinele de origine animală) ajută organismul să-şi menţină temperatura internă optimă.

 

Condimente şi mirodenii

spiceBoia iute, piper policolor, hrean (proaspăt sau uscat, sub formă de pulbere) ghimbir, ardei iute, paprika, scorţişoară, usturoi – tot ce este iute şi/sau puternic aromat stimulează circulaţia sanguină şi alungă senzaţia de mâini şi picioare reci. Să vorbim pe scurt despre câteva dintre ele.

Ardei iute

Capsaicina este cheia succesului: acest component activ este cel care dă gust picant, înţepător ardeiului, punând sângele în mişcare. Tot ea ajută sistemul digestiv să ardă grăsimile, degajând căldură, dând energie şi păzind… silueta. Este delicios servit cu o ciorbiţă, strecurat în borcanul cu murături sau alături de o varză acră, gătită la cuptor. Şi nu numai!

 

Piper

Forţa lui „se cheamă” piperină –  substanţa care dă pinteni sistemului nervos şi intensifică senzaţia de căldură din corp (rezultatul procesului de temogeneză explicat mai sus). Cum, concret? Stratul exterior al bobiţelor – cojiţele – stimulează procesul de ardere a grăsimilor, iar în urma arderilor metabolice, se degajă energie şi… căldură. Alb,negru,roşu,verde,subformădepaprika(pulbere de ardei iute) sau de chilli (pudră de ardei chilli, care se găsesc, în general, uscaţi), piperul condimentează aprig bucătăria tradiţională românescă: sunt puţine bucatele care nu îl „acceptă” în reţetar.

Legume şi leguminoase

Morcovi, varză, dovleac, salată şi spanac (legume), fasole, linte, mazăre, năut, soia, arahide, bob, schindulf (leguminoase – plante de la care se consumă păstăile şi boabele) – sunt mai bogate în proteine decât produsele alimentare de origine animală (proteine din a căror distrugere, în malaxorul sistemului digestiv, rezultă căldura care te învăluie din interior în zilele reci).

 

Seminţe

Dovleac, floarea-soarelui, in, susan – toate seminţele sunt bogate în fibre, în proteine vegetale şi în acizi graşi (omega 3, omega 6). Ca să profiţi din plin de aceşti nutrienţi, este esenţial să consumi seminţele în stare crudă (oricât de apetisant ţi s-ar părea gustul lor, obţinut în urma păgubosului proces de prăjire). Amestecă-le în iartul sau în laptele în care pui şi o mână de fulgi de ovăz sau alte cereale integrale şi consumă după 4-5 minute (timp în care seminţele şi cerealele s-au muiat puţin).

Despre autor

Postati un comentariu